Caravaggio: culoarea şi seducţia întunericului
 

Cum intră biografia unui artist în alchimia artei sale? Cum (re)construieşte opera de artă, peste veacuri, imaginea propriului ei creator? Cum participă, privit retrospectiv, traseul individual al câte unui pictor la ansamblul unei epoci culturale?

Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571 – 1610), eternizat în istoria artei cu numele târgului lombard din care provenea, a instaurat în istoria artei profilul artistului damnat, a cărui biografie zbuciumată întreţine o relaţie problematică cu propria operă, mai ales în posteritatea critică.

Despre el s-a spus, deja din secolul al XVII-lea, că a distrus pictura, înecându-şi tablourile într-un întuneric dens, tăiat brutal de pete de lumină incandescentă, şi că „îi lipseau multe din cele mai bune laturi ale picturii, fiindcă nu găseai la el nici invenţiune, nici prestanţă, nici desen sau vreo ştiinţă a picturii” (Giovanni Pietro Bellori, 1672).

Splendid meteor, răpus prematur de propria combustie internă, Caravaggio a lăsat în urmă, paradoxal, o trenă strălucită de artişti, din întreaga Europă, care l-au imitat şi emulat, instituind singurul stil colectiv internaţional – tenebrismul – generat de opera unui artist.

1. Caravaggio în tenebrele picturii

  • biografia în relaţie cu opera; întâlniri decisive (cardinalul Francesco Maria del Monte, marchizul Vincenzo Giustiniani et alii)
  • concepţia despre pictură; formaţia lombardă şi contactul cu Roma; reconfigurarea subiectului în artă
  • o nouă tehnică picturală; o raportare diferită la realitatea figurativă;
  • relaţia / dozajul dintre „realismul” aparent şi „marea tradiţie” (sculptura antică, pictura lui Michelangelo etc.)

2. În umbra lui Caravaggio: tenebrismul

  • întâlniri, colaborări şi iradieri în spaţiul italian (Orazio Gentileschi, Bartolomeo Schedoni, Carlo Saraceni, Bartolomeo Manfredi, Mattia Preti, Salvator Rosa)
  • contacte directe (la Roma) şi reverberaţii în pictura franceză (Simon Vouet, Valentin de Boulogne, Georges de la Tour)
  • tenebrismul olandez ca abordare unitară; „Şcoala de la Utrecht” (Gerrit van Honthorst, Hendrick Terbrugghen, Dirck van Baburen, Aelbert van der Schoor)

Cursul are loc online, live, pe zoom.us. Vă rugăm să ţineţi cont de data şi ora la care au loc întâlnirile, cursurile nu se înregistrează. Cu o zi înainte de data începerii, vei primi  un link cu ajutorul căruia vei accesa cursul pe Zoom.us. 

caravaggio

imagine sus: Cina de la Emmaus, Caravaggio, 1601 

imagine jos: Caravaggio, Băiat muşcat de şopârlă, 1594-96, ulei pe pânză

Cumpără »

Newsletter

Abonează-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informaţii despre cele mai noi ateliere şi evenimente!