Muzee imaginare. Pictură, colecţionism şi patrimoniu în Europa secolelor XVII-XVIII
 

Cursul se va desfăşura săptămânal, în zile de marţi, în intervalul 19:00-21:00.

Vă invităm la o survolare, în două etape, a unui spectaculos şi complex segment al istoriei artei şi culturii europene, situat la intersecţia dintre pictură, colecţionism, consacrarea patrimoniului artistic şi instaurarea muzeului.

Muzeul este o invenţie relativ târzie. Ideea de a proteja patrimoniul şi de a-l etala într-un mod instructiv, potrivit unor criterii ştiinţifice, s-a desprins din vastul program iluminist, dar şi din bulversările şi actele de vandalism de la sfârşitul secolului al XVIII-lea. Proiectul muzeal, orientat către colectivitate, a fost precedat vreme îndelungată de colecţia privată, „cabinetul de amator” sau „camera de curiozităţi”. Din aceste entităţi pre-muzeale, treptat, de-a lungul secolelor XVI-XVII, se cristalizează, de asemenea, instituţia muzeală. Dincolo de strategii şi mize, ambele tipologii – colecţia privată şi muzeul – au în comun preocuparea (delectabilă) de a colecţiona, configura şi (re)constitui un sistem de obiecte, imagini şi informaţii.

Istoria asamblajelor muzeale este însoţită de o fascinată reflectare în imagine. Tabloul reprezentând galerii de artă – reale, fictive sau hibride – a fost inventat la Antwerpen, în veacul al XVII-lea şi a ajuns la apogeu la Roma şi Paris, în ultimele decade ale secolului următor. În timp, mizele acestor imagini s-au diversificat, ele devenind fie amplasamentul unor scene narative sau alegorice, fie „cataloage” patrimoniale fie chiar proiecte de amenajare a unor galerii reale.

Temele cursului se desfăşoară astfel:

1. Istorii în „cabinetele de amatori”. Antwerpen, secolul al XVII-lea

  • instaurarea subiectului; jocul dintre realitate şi ficţiune; anacronisme, aluzii, mesaje codificate
  • diversificarea categoriilor de „cabinete de amatori”: vizite, întruniri, scene mitologice, alegorii ale simţurilor etc.
  • artişti: Willem van Haecht, David Teniers, Frans Francken, Jan Brueghel, Peter Paul Rubens

2. Galerii imaginare şi muzee reale. Roma şi Paris, secolul al XVIII-lea

  • continuităţi / transformări în raport cu „cabinetul de amator”
  • codificarea vizuală a patrimoniului artistic; „Roma antică” şi „Roma modernă” ca asamblaje muzeale fictive
  • galerii reale, galerii imaginare, „galerii personale”, personaje şi evenimente consemnate în imagine
  • „documentarea” organizării şi amenajării muzeului Luvru
  • artişti: Giovanni Paolo Panini, Hubert Robert et alii

Cursul are loc online, live, pe zoom.us. Vă rugăm să ţineţi cont de data şi ora la care au loc întâlnirile, cursurile nu se înregistrează. Cu o zi înainte de data începerii, veţi primi  un link cu ajutorul căruia veţi accesa cursul pe Zoom.us. 


Newsletter

Abonează-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informaţii despre cele mai noi ateliere şi evenimente!