Atelier de PsihoteraPoezie
 

Cursul se va desfăşura săptămânal, în zile de luni, în intervalul 19:00-21:00. Date desfăşurare curs: 1, 8, 15 şi 22 aprilie.

Bună! Noi suntem Carmen şi Adi, psihoterapoetă şi psihoterapoet, şi facem psihoterapoezie. Intuitiv, poţi ghici la ce te invităm, dar pentru partea din tine care nu se încrede aşa de mult în intuiţie, iată ce-ţi propunem. Noi credem că în limbajul liric se pot odihni multe nelinişti care, câteodată, doar au nevoie să-şi găsească un nume şi, astfel, o casă exterioară care să le găzduiască. Psihoterapoezia foloseşte poeme şi alte texte lirice drept instrumente terapeutice şi contribuie la starea de bine a participanţilor. 

Pentru această călătorie îţi cerem doar să fii deschis să îţi explorezi spaţiul interior alături de ceilalţi participanţi. Nu trebuie să fi citit sau să fi scris nici măcar o poezie înainte; acesta nu este un atelier de analiză literară (despre ce a vrut să zică autorul), ci vom explora cum se aşază poemele în fiecare dintre noi (mai mult despre cum se simte cititorul). Nu vom vorbi despre ritm, măsură sau epitete, ci vom investiga ce părţi din noi sunt atinse de un vers, un cuvânt, sau chiar de rândul liber dintre două strofe. 

Iar după ce îţi frăgezim bine atenţia, te vom invita să priveşti spre interior şi să scrii despre ce vezi. Vei împărtăşi doar dacă şi când simţi. Ne vom juca împreună cu formele în care putem prezenta ce îţi iese la sfârşitul cursului.

Îţi propunem patru puncte de întâlnire intercalate cu mici exerciţii pe care să le încerci între ateliere.

Cele patru ateliere vor fi:

1. Povestea numelui (Naming) – nevoia noastră de a numi ceea ce ne înconjoară are o funcţie importantă, dar este şi limitativă. Întrebări cu care vom lucra: Cum ne-a influenţat viaţa numele pe care l-am primit? Poate o poezie să ne (re)dea libertatea constrânsă de nume?

2. Furia (Anger) – o emoţie care ne poate deschide multe ferestre către lucrurile de care ne pasă, pe care încercăm să le protejăm prin forma de suprafaţă pe care o numim furie. Întrebări cu care vom lucra: Poate o poezie să fie furioasă? Care este relaţia noastră cu furia? Poate atenţia necesară limbajului liric să ne deschidă o poartă de conştientizare a ceea ce protejează furia noastră?

3. Liniştea (Silence) – un teren pe care dacă învăţăm să stăm, ne poate dezvălui ritmurile unei realităţi care nu are loc în zgomot şi care ne poate ajuta să ne apropiem mai mult nu de răspunsuri, dar de întrebări importante care ne locuiesc şi care se cer adresate. Întrebări cu care vom lucra: Ce este liniştea? Care este relaţia noastră cu liniştea? Cum îşi face loc prin zgomot o poezie? Cum se poate construi linişte prin poezie?

4. Autocunoaşterea (Self-knowledge) – acest concept pe buzele prea multor cărţi de self-help este făcut să pară o călătorie cu o destinaţie pe care o putem atinge. Îl vom privi din altă perspectivă, una care să ne lase să ne bucurăm de necunoscutul cu care vom avea de trăit mereu. Întrebări cu care vom lucra: Cum poate limbajul liric să ne arunce de pe teren sigur, dar iluzoriu, dar să ne şi protejeze căderea în gol? Cum poate poezia să ne împingă spre o formă de a trăi mai apropiată de natura noastră imperfectă?

Vom lucra şi cu texte lirice scrise în limba engleză. Deşi vom traduce materialele în română, ne dorim să respectăm limba în care s-au născut, aşa că le vom citi şi vom explora limbajul (şi) în engleză; recomandăm un nivel intermediar/avansat de limbă engleză pentru a putea participa interactiv la discuţiile pe text. Mai jos lăsăm un exemplu de text, pe care dacă îl înţelegeţi, veţi fi ok cu nivelul de limbă engleză.

 I Go Down to the Shore (Mary Oliver)

I go down to the shore in the morning 

and depending on the hour the waves 

are rolling in or moving out, 

and I say, oh, I am miserable, 

what shall – 

what should I do? And the sea says 

in its lovely voice: 

Excuse me, I have work to do.


Newsletter

Abonează-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informaţii despre cele mai noi ateliere şi evenimente!