Cursul se va desfăşura săptămânal, în zile de marţi, în intervalul 19:00-21:00.
Date desfăşurare curs: 13, 20, 27 ianuarie, 3, 10 şi 17 februarie.
***Vârsta minimă de participare: 18 ani
Cursul are loc online, live, pe zoom.us. Vă rugăm să ţineţi cont de data şi ora la care au loc întâlnirile, cursurile nu se înregistrează. Cu o zi înainte de data începerii, veţi primi un link cu ajutorul căruia veţi accesa cursul pe Zoom.us.
Vă propunem un curs fascinant de istoria artei, cu Cosmin Ungureanu, o călătorie prin câteva secole din cronologia artei europene, folosind instrumentele şi rigoarea disciplinei umaniste. Încercând să păstreze un echilibru cât mai stabil între popularizare şi informaţie de strictă specialitate, cursul vizează fixarea unor repere generale: artişti, evenimente, opere de artă celebre, inovaţii artistice, evoluţii stilistice etc.
„Istoria artei” are o dublă semnificaţie. Mai întâi, această titulatură desemnează suma artefactelor încadrabile într-una sau alta dintre categoriile convenţionale ale artei (pictură, sculptură, desen, tapiserie, orfevrărie etc.), realizate de-a lungul mileniilor în anumite circumstanţe şi cu mize/finalităţi mai mult sau mai puţin cunoscute.
„Istoria artei”, pe de altă parte, este însăşi disciplina livrescă, umanistă, care repertoriază, clasifică şi încearcă să desluşească semnificaţiile, mesajele încriptate sau, retrospectiv, rolul (cultural, social, politic etc.) jucat de anumite opere de artă.
Temele cursului de istoria artei se desfăşoară astfel:
1. Renaşterea italiană: (re)inventarea idealului antic, 1400 – 1500
- conceptul de „Renaştere”; periodizare, mize culturale, evoluţii stilistice
- centre artistice semnificative; rolul şi statut artistului
- inovaţii în reprezentare: perspectivă, redarea spaţiului, scenografie all’antica
- temele artei: mitologie, umanism, erotism, reprezentarea individului
2. Apogeul Renaşterii şi începuturile Barocului, 1500 – 1600
- Manierismul; Renaşterea dincolo de Alpi (Franţa, Ţările de Jos, Praga)
- Michelangelo şi limitele sculpturii
- „Baroc” şi „Clasicism”: terminologie, periodizare, trăsături generale
- conceptul de bel composto
- artele şi retorica în Italia; sculptura ca mediu predilect al Barocului
3. Fervoare, retorică şi iluzia realităţii: arta în vremea Contrareformei, 1600 – 1700
- retorici ale picturii în Europa secolului al XVII-lea
- Italia şi Franţa: „pictura tenebrelor” versus „clasicismul arcadian”
- revoluţia internaţională a lui Caravaggio versus elevarea academică a „Şcolii de la Bologna”
- pictura în Ţările de Jos: inventarea „genurilor” tematice şi relativizarea realităţii
- maeştri creatori de şcoală: Peter Paul Rubens şi Rembrandt van Rijn
4. Gracilitate rococo şi simplitate neoclasică, 1700 – 1800
- noile mize ale artei în veacul luminilor
- modificarea mecanismului de comandă, producţie şi diseminare
- fenomenul The Grand Tour ca factor catalizator
- „Rococo” versus „Neoclasicism”: terminologie, periodizare, trăsături generale, exemple
- decoraţia interioară şi artele minore în „epoca Rococo”
5. Avatarurile modernităţii, 1800 – 1860
- criza perpetuă: noile sensibilităţi artistice şi succesiunea curentelor
- „revolta romantică”: teme, probleme, provocări
- „Realismul” ca frondă a imaginii şi problematică social: Jean-François Millet şi Gustave Courbet
- „Şcoala de la Barbizon” şi (re)descoperirea naturii
6. Revoluţiile Realismului, 1860 – 1900
- Edouard Manet: reinterpretarea tradiţiei şi imaginea citadină
- Impresionismul: geneză, impact, inovaţii, teme artistice
- Postimpresionismul (neoimpresionism, simbolism, gruparea Nabis etc.)
Testimonial
„Participarea la cursul „Introducere în Istoria Artei Europene” a fost o experienţă cu adevărat îmbogăţitoare, care mi-a deschis noi orizonturi asupra artei şi culturii europene. În doar câteva seri, am reuşit să parcurgem, într-un mod clar şi captivant, etape esenţiale ale artei – de la Antichitate, Renaştere şi Baroc, până la modernism şi avangardele secolului XX.
Lectorul a fost excelent – pasionat, bine pregătit şi foarte clar în explicaţii. A reuşit să îmbine informaţiile istorice cu poveşti şi contexte culturale relevante, ceea ce a făcut ca fiecare sesiune să fie vie şi memorabilă. M-a impresionat modul în care ne-a ajutat să privim operele de artă nu doar ca pe simple imagini, ci ca pe nişte ferestre către spiritul unei epoci.
Chiar dacă nu am o pregătire de specialitate în domeniu, m-am simţit complet integrată în discuţii. Cursul a fost gândit astfel încât să fie accesibil tuturor, dar şi suficient de profund pentru a stârni reflecţii şi curiozitate reală. Am plecat de la fiecare întâlnire cu dorinţa de a afla mai mult şi de a vizita muzee cu o privire mai atentă, mai conştientă.
Recomand cu căldură acest curs oricui îşi doreşte să înţeleagă mai bine arta europeană şi contextul său istoric. Este o introducere excelentă, livrată într-un mod elegant şi prietenos, exact în spiritul Fundaţiei Calea Victoriei – un loc unde învăţarea devine o plăcere.” – Marin Elisa-Maria







