Atelier de analiză de film: scenariu, actorie, imagine
 

Cursul se va desfăşura săptămânal, în zile de luni, în intervalul 19:00-21:00

Pentru spectator, filmul înseamnă şi trebuie să însemne, în primul rând, EMOŢIE. Însă, dincolo de emoţie, există un întreg univers pe care uneori îl intuim, dar, pe care ezităm de multe ori să îl explorăm şi ne rezumăm la „mi-a plăcut” sau „nu mi-a plăcut”.

Analiza de film şi teoria filmului sunt cele care oferă spectatorului dornic să meargă dincolo de emoţie, uneltele necesare pentru a analiza, judeca şi diseca un film. Asta urmează să facem la acest curs. De ţinut minte că acest curs nu se străduieşte să formeze critici de film, istorici de film, teoreticieni în arta cinematografică sau să ofere o introducere în aceste discipline. Cursul de aici se adresează spectatorului curios să înteleagă cum funcţionează un film, cum reuşeste să ne facă să ne simţim, pentru o oră şi jumătate, eroi.

În acest curs vom analiza, pe rând, elementele ce intră in film. Scenariul, actoria, limbajul cinematografic, imaginea, sunetul şi muzica. Vom vorbi de genuri clasice – povestea de dragoste, filmul de aventuri, filmul poliţist sau filmul de groază. Vom vorbi de genuri contemporane – mumblecore, gore şi ne vom îndrepta spre diferenţieri ce transced genurile – film de artă vs. film comercial, film independent vs film de studio, film american vs. film european.

În fiecare situaţie vor exista recomandări de vizionare ce vor deschide gustul pentru producţii la care, altfel, nu ar fi existat acces. De fapt, cursul de aici se străduieşte să acopere o lacună în educaţia artistică a fiecăruia dintre noi şi să ofere o experienţă completă spectatorului de film, să îl transforme din consumator de film, în iubitor avizat al cinema-ului.

Cursul va fi unul interactiv, se vor analiza fragmente din filme clasice precum Un tramvai numit dorinţă sau Naşul, alături de producţii recente precum Triangle of Sadness sau Power of the Dog. Mai jos e o filmografie de 7 filme, recomandată pentru cursanti, alături de una facultativă ce va acoperi principalele curente din filmul nord-american, european, asiatic şi sud-american de la începutul artei cinematografice şi până în prezent.

Temele întâlnirilor sunt:

1. Teoria filmului – context. Film si realitate, genuri clasice si genuri contemporane.

2. Scenariu. Analiză de film din perspectiva poveştii – Knife in the Water (1962).

3. Producţie – film american vs film european, film de studio vs film independent. Distant(2002) vs The Godfather (1972).

4. Regie si limbaj cinematografic. Analiză Triangle of Sadness(2022).

5. Actorie. Actorii inceputului, Method Acting, realism, neprofesionistii, realitate emotionala reconstruita.

6. Evoluţia unui proiect, de la prima pagină scrisă până la sala de cinema. Analiză – Dragoste 1. Câine.

Cursul are loc online, live, pe zoom.us. Vă rugăm să ţineţi cont de data şi ora la care au loc întâlnirile, cursurile nu se înregistrează. Cu o zi înainte de data începerii, veţi primi  un link cu ajutorul căruia veţi accesa cursul pe Zoom.us. 

Filmografie recomandată de lector:

  1. A Streetcar Named Desire (1951), regia Elia Kazan
  2. The Godfather (1972), regia Francis Ford Coppola
  3. Last Tango in Paris (1972), regia Bernardo Bertolucci. Titlu original Ultimo tango a Parigi.
  4. Knife in the Water (1962), regia Roman Polanski
  5. The Power of the Dog (2021), regia Jane Campion
  6. Triangle of Sadness (2022), regia Ruben Oslund
  7. Distant (2002), regia Nuri Bilge Ceylan. Titlu original Uzak.
  8. Dragoste 1. Câine (2018), regia Florin Şerban

sursă foto aici

Testimonial

”Pentru mine, cursul  “Atelier de analiză de film: scenariu, actorie, imagine”, susţínut de Florin Şerban, a fost de o mare importanţă, ca persoană pasionată de filme, ce îşi doreşte ca anul universitar viitor să participe la admiterea Facultăţii de Film din UNATC.

În primul rând, acest curs a reprezentat o bună introducere în analiza de film, oferind informaţii de bază legate de scenariu, actorie, imagine şi producţie, ce îmi vor fi de folos la admitere. În acest curs, am aflat informaţii noi, precum felul în care se poate finanţa un film, diverse genuri de film, structura de trei acte a unui scenariu şi tipuri de actorie (realist, naturalist şi teatral).

În al doilea rând, aceasta a fost prima dată în care am participat la un curs de film ţinut de o persoană ce lucrează în domeniu. A fost util să putem discuta cu Florin Şerban despre propria sa experienţă regizând filme, despre munca cu actorii, procesul de casting şi alte aspecte din spatele cortinei. Nu este de evitat faptul că dumnealui este un profesor foarte bun care, pentru a-şi ajuta participanţii în înţelegerea unor concepte, redă secvenţe din filme şi ne învaţă cum să analizăm diverse aspecte, precum mişcarea camerei şi jocul actoricesc. De asemenea, domnul Şerban ne-a oferit multe titluri de cărţi cu ajutorul cărora putem aprofunda subiectele discutate.” – Alexandra B.


Newsletter

Abonează-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informaţii despre cele mai noi ateliere şi evenimente!