Introducere în istoria fotografiei
 

Cursul este un studiu al fotografiei ca artă şi se concentrează asupra modului în care fotografia a modificat tiparele noastre culturale moderne. Vom analiza dezvoltarea şi evoluţia fotografiei artistice în ordine cronologică şi vom examina un număr de artişti individuali pentru a vedea cum au contribuit ei la ceea ce a devenit fotografia astăzi.

Cursul se adresează pasionaţilor de fotografie, fotografilor amatori sau profesionişti şi tuturor celor care doresc să-şi îmbogăţească cunoştinţele în domeniul imaginii fotografice.

Pe parcursul celor 7 şedinţe, discutăm despre apariţia şi începuturile fotografiei, tehnica şi arta acestui gen al artelor vizuale, scopul fiind familiarizarea cu evoluţia fotografiei ca artă, începând cu secolul al XIX-lea până în prezent.

Fotografia a devenit pentru mulţi dintre noi o a doua natură. Toţi capturăm imagini, le dăm share pe reţelele de socializare sau privim zilnic zeci de fotografii.

Cursul transmite o varietate de perspective asupra a ceea ce reprezintă o imagine şi a modului în care fotografia a fost folosită pe parcursul întregii sale istorii de peste 190 de ani, ca mijloc de exprimare artistică, ca instrument de ştiinţă şi exploare, ca documentare sau ca mod de comunicare şi critică în cultura modernă.

În prezent, toţi avem acces la camere foto, fie profesionale, compacte, ori smartphone-uri. Faptul că ne-am obişnuit din ce în ce mai mult cu imaginile, nu presupune şi o educaţie vizuală. Acest curs vizează decalajul dintre vizionarea şi înţelegerea cu adevărat a fotografiilor prin prezentarea unei diversităţi de idei, abordări şi tehnologii care ne-au stat la dispoziţie de-a lungul timpului şi are ca scop:

  • dezvoltarea abilităţilor de a examina şi a înţelege mai bine diferenţele dintre fotografii şi imagini fotografice
  • să înţelegem cum ne influenţează producţia, circulaţia şi recepţia de imagini
  • să aflăm diferitele moduri de exprimare artistică, tehnologică şi de inovaţie în fotografie
  • investigarea rolulului pe care îl are fotografia în cultura noastră din ce în ce mai vizibilă
  • identificarea lucrărilor, fotografilor, stilurilor şi metodelor de lucru
  • familiarizarea cu vocabularul de specialitate
  • să comunice idei şi întrebări despre fotografie şi istoria sa
  • să înţelegem rolul fotografiei în societatea contemporană şi impactul social, politic şi ştiinţific, precum şi provocările pe care le reprezintă revoluţia digitală

1. Invenţia fotografiei. Tehnologia şi metodele fotografice timpurii: camera obscură, dagherotipia, caliotipia, ferotipia, procesul colodiului şi alte tehnici fotografice. Studii de caz: Nichephore Niepce, Louis Henry Daguerre, Fox Henry Talbot, Lewis Caroll, Gustave Le Gray

2. Studiul mişcării. Fotografia aeriană. Introducerea luminii artificiale în fotografie. Kodak şi filmul color. Leica: precursorul aparatelor moderne de fotografiat. Studii de caz: Nadar, George Eastman, Eadweard Muybridge, Etienne Jules Marey

3. Fotografia ca abordare documentară şi socială (Farm Security Administration). Fotografia de stradă, fotojurnalismul şi fotografia de război: eseul fotografic. Agenţia Magnum. Studii de caz: Atget, Dorothea Lange, Jacob Riis, Robert Doisneau, Lewis Hine, Robert Capa, Brassai, Hernry Cartier Bresson, Bill Brandt, Eugene Smith, Sebastiano Salgado.

4. Pictorialism vs Naturalism. Foto-secesiunea. Grupul F64. Studii de caz: Ansel Adams, Julia Margaret Cameron, Robert Demachy, Walker Evans, Alfred Stieglitz, Edward Steichen, Jacques Henry Lartigue.

5. Modernismul. Mişcări artistice: Bauhaus, constructivism, Manifestul Dada şi suprarealismul.  Studii de caz: Paul Strand, Edward Weston, Andre Kertsez, Imogen Cunningham, Moholy-Nagy, Alexander Rodchenko, Raoul Haussman, Man Ray, Harry Callahan, Frederick Sommer

6. Fotografia comercială. Hollywood şi fashion. Fotografii şi revistele de modă. Studii de caz: Nicholas Murray, George Hurrel, Richard Avedon, Irving Penn, Sarah Moon, Guy Bourdin, David Lachapelle, Oliviero Toscani, Cecil Beaton

7. Fotografia începând cu 1960 şi până în prezent. Postmodernismul: identitatea, locul, timpul, cultura şi tehnologia. Tendinţe în fotografia contemporană. Studii de caz: Minor White, Lee Friedlander, Diane Arbus, William Klein, Robert Frank, Bernd şi Hilla Becher, Jeff Wall, Araki Nobuyoshi, Cindy Sherman, Nan Goldin, Richard Mosse, Francesca Woodman, Duane Michals.

 imagine: pexels.com

Inscrie-te la acest atelier »

Newsletter

Aboneaza-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informatii despre cele mai noi ateliere si evenimente!