pictura feminina
 

La început de an, vă propun să descoperim de-a lungul a trei ateliere, fascinanta poveste a unor doamne care şi-au lăsat amprenta asupra civilizaţiei şi artei europene.

Muze seducătoare, pline de farmec şi mister, doamnele au trecut relativ rar, de-a lungul istoriei, de partea cealaltă a şevaletului, devenind creatoare. Care au fost, oare, motivele acestei absenţe feminine? Tăcerea contemporanilor sau neîncrederea lor în capacităţile creatoare ale artistelor?

Pictoriţele, rareori,  au avut parte de gloria marilor curţi princiare sau regale, prezenţa lor în Academiile europene a fost greu acceptată, iar societatea le rezerva diverse teme predilecte (maternitatea, copilăria, familia, etc).

Efervescenţa secolului XX, atunci când nişte artiste precum Louise Bourgeois sau Niki de Saint Phalle şi-au revendicat şi asumat pe deplin statutul de creatoare şi de feministe, ne determină să cercetăm şi cu mai multă curiozitate aventura feminină în arta europeană.

Căci dincolo de clişee şi legende de tot felul, Sofonisba Anguissola, Lavinia Fontana, Artemisia Gentileschi, Elisabeth Vigée Le Brun, Adéläide Labille-Guiard, Berthe Morissot, Rosa Bonheur sau Camille Claudel vorbesc despre gusturile, ideile şi mentalităţile unor epoci.

Atunci când le privim creaţiile şi încercăm să le aflăm povestea, ne familiarizăm, de fapt, cu istoria civilizaţiei europene. Pe nedrept uitate sau incluse în genul minor, creaţiile feminine ne oferă o altă viziune asupra unor epoci şi evenimente, dar şi asupra istoriei artei.

De-a lungul cursului, vom fi însoţiţi în călătoria noastră prin arta europeană de nenumărate reproduceri, albume şi surse din epocă.

Temele celor trei întâlniri sunt:

1. Din Evul Mediu până în Renaştere. Arta feminină – teme predilecte şi presiuni sociale. Câteva studii de caz: Lavinia Fontana, Sofonisba Anguissola, Artemisia Gentilleschi.

2. Europa modernă – Elisabeth Vigée Le Brun – pictor de curte, Adelaide Labille-Guiard – revendicarea statutului didactic. Transformări în statutul artistelor în societate. Primele admiteri în Academie. Neoclasicismul Angelicăi Kauffmann. Secolul XIX – un nou statut pentru artiste – câteva paradoxuri. Rosa Bonheur. Impresioniştii şi doamnele care au expus în epocă. Berthe Morissot. O femeie sculptor – Camille Claudel.

3. Arta feminină în secolul XX: teme predilecte, constrângeri sociale, reacţii. Spiritul interbelic – Tamara de Lempicka. Sonya Delaunay. Suzanne Valadon – o nouă reprezentare a trupului feminin. Papesele artei moderne Louise Bourgeois, Niki de Saint Phalle, Frida Khalo, etc.

imagine: Élisabeth Louise Vigée Le Brun, Autoportret

Inscrie-te la acest atelier »

Newsletter

Aboneaza-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informatii despre cele mai noi ateliere si evenimente!