Ceremonia Ceaiului: zen şi mindfulness
 

Mindfulness în româneşte se poate traduce aproximativ ca “atenţie, înţelegere”. Este un termen foarte la modă, folosit de cohorte de specialişti şi de multe ori mai puţin specialişti cu intenţia afişată de a ne ajuta.

Traducerea de “atenţie, înţelegere” nu reflectă, totuşi, pe deplin sensul denumirii originale a acestui concept.

Termenul original care include trimiteri la ceea ce astăzi numim “mindfulness” este “smrti” în sanskrită sau “sati” în pali şi se referă la culegeri de învăţături complementare Vedelor – textele sacre care stau la baza filozofiei şi eticii brahmanismului format cu mii de ani în urmă în India. O traducere mai apropiată poate fi “aducerea aminte”. Pentru că era vorba despre aducerea aminte a Dharmei, de conştientizarea Dharmei – a legii.

Înţelepciunea Vedelor a fost până la urmă preluată şi adaptată de Budism. Din Budism s-a născut Zen. Iar în templele Zen s-au plăsmuit începuturile ceremoniei ceaiului, Chanoyū. Chadō – calea ceaiului, drumul ales de cei care practică Chanoyū, este un mod de a urma Dharma.

Toate elementele componente ale ceremoniei ceaiului – regulile, disciplina, eticheta, comportamentul social, ustensilele şi obiectele folosite, mediul ambiant, rolul ritualistic, absout totul sunt concepute pentru a trezi, a accentua şi a educa această “conştientizare”.

În Chanoyū, supranumit un “imperiu al simţurilor”, dezvoltarea şi înţelegerea mesajului simţurilor este practica noastră de fiecare zi. Practicând Chanoyū, ne dezvoltăm abilitatea de a trăi momentul prezent cu toată fiinţa. Conştientizarea a ceea ce suntem, cine suntem, ce rol avem şi cum ne integrăm într-un mod natural şi firesc în aparentul mister de scurtă durată pe care îl numim “viaţă”, este practica noastră zilnică. Practicăm “mindfulness” fără intenţia expresă de a practica “mindfulness”.

Zen, Chadō şi “mindfulness” sunt concepte vechi. Care este sensul lor astăzi? Care poate fi relaţia noastră cu ele astăzi? Ne pot face bine? Ne pot face rău?

Aceasta este tema întâlnirii noastre.

După prelegere, veţi putea admira desfăşurarea unei simple ceremonii a ceaiului  performată de studenţii asociaţiei Tankōkai România Luminiş din Bucureşti. Veţi putea recunoaşte multe dintre elementele care contribuie la conştientizarea simţurilor şi dezvoltarea abilităţii de a trăi intensitatea reală a momentului present.

În final, studenţii asociaţiei vor oferi o prăjitură şi un excelent bol de ceai verde, cald şi proaspăt persoanelor din public care doresc această experienţă.

via GIPHY

Şi acum câteva cuvinte despre Chanoyū:

În spatele fundalului fertil pentru educarea şi rafinarea simţurilor, în spatele acestui paradis al senzorialului, dincolo de disciplina şi practica pentru plămădirea umanismului în acţiunile noastre ca fiinţe sociale, Chanoyū este pur si simplu un act ritual pentru reafirmarea şi conservarea unui pact între noi şi natură. Un pact de care avem nevoie vital pentru a simţi sensul existenţei noastre.

Dincolo de  frumuseţea kimonourilor, de graţia şi perfecţiunea mişcărilor, de măiestria artizanală a obiectelor folosite în ceremonie, de prospeţimea şi naturaleţea impecabilă a arajamenului floral, de spontaneitatea graficii caligrafiei din altar, dincolo de “aerul” complet Japonez, Chanoyū ascunde o practică meditativă extrem de rafinată.

Născută în fuziunea istorică  a elementelor filozofice, etice şi estetice provenind din Taoism, Confucianism, Zen si Shintoism, Ceremonia Ceaiului continuă să fie practicată şi astăzi, cumva neschimbată în decursul a peste 500 de ani. Chadō conţine legătura subtilă şi aparent antagonistă între două aspecte fundamentale ale omului: omul căutător avid de spiritualitate şi omul consumator de plăcere estetică.

Ceremonia ceaiului a fost istoric folosită in Japonia ca o şcoală de formare a membrilor aristocraţiei, a membrilor care formau clasa de elită politică, economică, administrativă si culturală. O condiţie obligatorie. A fost elementul formant al rafinamentului estetic, al comportamentului social, al bunelor maniere aşteptate de la clasele şi grupurile de elită. Spaţiul în care se desfăşoară ceremonia a fost conceput ca un catalizator complet pentru dezvoltarea armonioasă a omului rafinat social.

Chanoyū este intersecţia fericită şi unică a celor mai semnificative tradiţii culturale Japoneze. Ceremonia Japoneză a Ceaiului transcende aceste tradiţii, devenind universală prin simplitatea mesajului său:  “fă focul, fierbe apa, pregăteşte ceaiul şi oferă-l cu sinceritate şi inima deschisă”. Pentru a absorbi esenţa acestei simplităţi este nevoie de dedicaţie, studiu şi practică neintreruptă.

Chanoyū are la bază patru principii: WA – armonia, KEI – puritatea, SEI – respectul, JAKU – liniştea interioară. Liniştea şi pacea interioară sunt contagioase. Când gazda este într-adevăr liniştită, oaspeţii simt şi devin ei înşişi liniştiţi. Este un proces calmant, meditativ, în care unitatea minţii cu emoţia, cu spaţiul şi timpul creează o comunicare intensă în afara cuvintelor. A oferi o cană de ceai – un simplu act de omenie. Mesaj care transcende Japonia prin dimensiunea sa universală.

Mintea nu trebuie lăsată să definească noţiuni, să structureze concepte şi să creeze sensuri într-o căutare instinctivă, dar inutilă de a ajunge la concluzii raţionale. Chanoyū posedă o frumuseţe care nu se poate absorbi doar intelectual. O frumuseţe care se poate cunoaşte numai prin experienţa directă. Aceasta se poate dobândi numai prin practică. O practică menită să dezvolte spiritualitatea omului.

Evenimentul este organizat împreună cu Chadō Urasenke Tankokai România.

imagine: www.pexels.com


Newsletter

Aboneaza-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informatii despre cele mai noi ateliere si evenimente!