Cursul se va desfăşura săptămânal, în zile de joi, în intervalul 19:00-21:00.
Date desfăşurare curs: 5, 12, 19 şi 26 septembrie.
Bună! Noi suntem Carmen şi Adi, psihoterapoetă şi psihoterapoet, şi facem psihoterapoezie. Intuitiv, poţi ghici la ce te invităm, dar pentru partea din tine care nu se încrede aşa de mult în intuiţie, iată ce-ţi propunem. Noi credem că în limbajul liric se pot odihni multe nelinişti care, câteodată, doar au nevoie să-şi găsească un nume şi, astfel, o casă exterioară care să le găzduiască. Psihoterapoezia foloseşte poeme şi alte texte lirice drept instrumente terapeutice şi contribuie la starea de bine a participanţilor.
Pentru această călătorie îţi cerem doar să fii deschis să îţi explorezi spaţiul interior alături de ceilalţi participanţi. Nu trebuie să fi citit sau să fi scris nici măcar o poezie înainte; acesta nu este un atelier de analiză literară (despre ce a vrut să zică autorul), ci vom explora cum se aşază poemele în fiecare dintre noi (mai mult despre cum se simte cititorul). Nu vom vorbi despre ritm, măsură sau epitete, ci vom investiga ce părţi din noi sunt atinse de un vers, un cuvânt, sau chiar de rândul liber dintre două strofe.
Iar după ce îţi frăgezim bine atenţia, te vom invita să priveşti spre interior şi să scrii despre ce vezi. Vei împărtăşi doar dacă şi când simţi. Ne vom juca împreună cu formele în care putem prezenta ce îţi iese la sfârşitul cursului.
Îţi propunem patru puncte de întâlnire intercalate cu scurte exerciţii pe care să le încerci între ateliere.
Cele patru ateliere sunt aranjate în jurul următoarelor teme:
1. Începutul – unde vom deschide conversaţia despre ce este dificil la începuturi pentru fiecare dintre noi. Ne vom întreba ce amânăm să începem, din ce loc din interiorul nostru începem, şi ce înseamnă a fi pregătit/ă să pornim pe un drum nou.
2. Furia – o emoţie care ne poate deschide multe ferestre către lucrurile de care ne pasă, pe care încercăm să le protejăm prin forma de suprafaţă pe care o numim furie. Întrebări cu care vom lucra: Poate o poezie să fie furioasă? Care este relaţia noastră cu furia? Poate atenţia necesară limbajului liric să ne deschidă o poartă de conştientizare a ceea ce protejează furia noastră?
3. Corpul – prin care simţim poezia care chiar ne atinge şi din care scriem, de fapt. Vom explora câteva poeme care se uită la corp prin diverse simţuri şi ne vom întreba ce înseamnă să locuim în corpurile noastre.
4. Vulnerabilitatea – despre deschiderea fără de care nu putem să ne întâlnim cu celălalt/cealaltă şi, de altfel, nici cu noi înşine/însene. Ne vom întreba despre ce ne aduce în locuri de maximă vulnerabilitate, cum navigăm acest spaţiu şi cum poate limbajul liric să ne arunce de pe teren sigur, dar să ne şi protejeze căderea în gol?
Vom lucra şi cu texte lirice scrise în limba engleză. Deşi vom traduce materialele în română, ne dorim să respectăm limba în care s-au născut, aşa că le vom citi şi vom explora limbajul (şi) în engleză; recomandăm un nivel intermediar/avansat de limbă engleză pentru a putea participa interactiv la discuţiile pe text. Mai jos lăsăm un exemplu de text, pe care dacă îl înţelegeţi, veţi fi ok cu nivelul de limbă engleză.
I Go Down to the Shore (Mary Oliver)
I go down to the shore in the morning
and depending on the hour the waves
are rolling in or moving out,
and I say, oh, I am miserable,
what shall –
what should I do? And the sea says
in its lovely voice:
Excuse me, I have work to do.