Practica Meditaţiei în Tradiţia Originară Buddhistă
 

Este uşor să ai impresia că practica meditatiei este doar o activitate mentală, un antrenament al atenţiei sau o simpla practica de relaxare. Oricine încearcă însă, îşi dă seama foarte repede că meditaţia, cel puţin în contextul ei originar, se adresează întregii fiinţe.

Deşi există sute de tehnici de meditaţie, practica de cultivare interioară apare pentru prima dată în tradiţiile buddhiste timpurii.

Aici practica meditativă este bazată pe experienţa directă – pe cultivarea capacităţii de a rămȃne prezenţi, pe deschiderea spaţiului afectiv, pe conştientizarea senzaţiilor din corp. Această practică are ca efect stabilizarea (shamatha) şi clarificarea (vipassana) întregului aparat psihic, deschizȃnd drumul către stări de bine rar întȃlnite în viaţa cotidiană.

Acest atelier este structurat în cinci şedinţe de cȃte două ore, cuprinzȃnd teorie, introducere în practica meditativă şi teme pentru acasă. La sfȃrşitul acestui atelier, cursanţii vor avea toate uneltele necesare pentru a putea continua aceasta practică.

Subiectele parcurse sunt următoarele:

  • Ce este meditaţia. Introducere în experimentarea stării meditative. Atenţia Conştientă, Conduita Conştientă, Introspecţia. Practica de conştientizare.
  • Bazele practicii. Cultivarea atenţiei. Cum lucrăm cu stări de gȃndire obsesivă sau emoţii dificile. Sensul profund al termenului “mindfulness”. Starea de claritate interioară. Cele patru adevăruri nobile.
  • Calităţile experienţei. Deschiderea către senzaţii din ce în ce mai subtile. Conştientizarea tonalităţii afective. Conştientizarea activităţii mentale. Cele trei aspecte fundamentale ale experienţei.
  • Dimensiunea afectivă în practica meditaţiei. Cultivarea calităţilor de dragoste şi compasiune. Practica ‘metta’ (bunăvoinţa universală). Bunăvoinţa şi dragostea faţă de noi însine. Cele patru calităţi divine (Brahma vihara).
  • Gȃndirea obsesivă şi alte obstacole: aversiunea, apatia, îndoiala, dorinţa exacerbata. Modul în care abordăm aceste obstacole. Starea meditativă în viaţa de zi cu zi. Cele cinci facultăţi spirituale.
  • Meditaţia Interpersonală: Introducere în practica meditaţiei în relaţie. Prezenţa celuilalt şi efectul asupra stării interioare. Posibilitatea deschiderii. Instrucţiunile de bază pentru practica meditaţiei relaţionale.

Recomandari de lectura: 

  • Unlimiting Mind: The Radical Experiential Psychology of Buddhism, Andrew Olendzki
  • Trezirea, Sam Harris
  • Calea Meditatiei Interioare, Joseph Goldstein
  • Ganduri Fara Ganditor, Mark Epstein
  • Arta De a Trai, William Hart

sursa foto: https://www.pexels.com/photo/relaxation-sitting-reflection-statue-46177/


Newsletter

Aboneaza-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informatii despre cele mai noi ateliere si evenimente!