Nelly_Miricioiu
 

S-a născut la Adjud, ca un copil extrem de talentat, într-o familie care iubea mult opera.

A studiat, mai întâi pianul, apoi şi-a descoperit vocea, iar la 14 ani a câştigat primul premiu – ca solistă de operă – la Concursul Tinere talente – după care a urmat cursurile Conservatorului de Muzică din Iaşi.

La 20 de ani, încă studentă fiind, obţinea primul premiu internaţional: la Concursul Francisco Vinas din Barcelona (1972).

În 1975, a câştigat prima ediţie a Concursului Maria Callas de la Atena, în 1979, Concursul de s’-Hertogenbosch din Olanda – în juriul căruia, avea să revină peste ani, de nenumărate ori – iar între acestea, Premii I la o serie de alte concursuri din Geneva, Paris şi Sofia.

Primul ei rol pe o scenă de operă a fost Regina Nopţii din  Flautul fermecat  de Mozart – dificilă partitură! – la Opera din Iaşi. În timp ce debutul internaţional, avea să şi-l facă, la 29 de ani, la Glasgow ( Scoţia ) cu un dificil rol verdian: Violetta din  La Traviata .

Părăsind, definitiv România în 1981, a reuşit în numai 10 ani, să cânte pe toate scenele lirice europene de primă linie şi să debuteze pe toate scenele importante nord-americane: de la Teatrul Scala din Milano şi Opera Regală Covent Garden din Londra  la teatrele lirice din Washington, San Diego, Chicago şi Metropolitan Opera House din New York, şi de la Opera de Stat din Viena la Festivalul de la Salzburg;  să cucerească simpatia, atât a marilor ei parteneri de scenă, cât şi a dirijorilor cu care a lucrat.

În 1983, critica italiană afirma după debutul ei la Scala cu Lucia di Lammermoor ( alături de Luciano Pavarotti ) că Miricioiu a reinviat spiritul scenic şi vocal al Mariei Callas. Iar Marea Britanie îi conferea Premiul Laurence Olivier pentru cea mai bună interpretare într-o producţie de operă.

S-a distins, nu numai prin temperament artistic şi voce frumoasă, ci şi prin versatilitate, seriozitate şi curaj: calităţi care au condus-o spre roluri de mare varietate ( aparţinând, unor stiluri total diferite: belcanto, stil verdian, puccinian şi verist ) dar şi spre partituri uitate, extrem de dificile, pe care le-a înregistrat de multe ori, direct în concert.

Treizeci de ani am aşteptat soprana potrivită pentru toate partiturile pe care le-am acumulat în drumul meu muzical – a declarat muzicologul Patric Schmid, Fondatorul Casei de discuri Opera Rara, despre cea cu care avea să înregistreze cele mai multe integrale de operă – în primă audiţie – din epoca Belcantoului italian, Nelly Miricioiu.

Pentru legătura ei – îndelungată şi de suflet – cu  Casa Regală, Nelly Miricioiu a primit în anul 2009, Crucea Casei Regale a României.


Newsletter

Aboneaza-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informatii despre cele mai noi ateliere si evenimente!