Ce te invata un curs de actorie? – Povesteste actrita Smaranda Caragea
 

Chiar daca nu ai trecut pe la cursurile Smarandei Caragea, o stii cu siguranta din spectacolele Teatrului de Comedie, din piesele originale si inspirate ce se joaca la Godot Cafe Teatru sau din “interventiile” video pline de haz marca Sector 7.

La cursurile ei descoperi ca este in regula sa fii tu insuti, ca este ok (chiar important) sa nu-ti pierzi pofta de joaca, indiferent de varsta, ca emotiile si tracul sunt ceva firesc si pot fi gestionate, cu putin antrenament. :)

  • Ce poti invata, daca n-ai mai avut nici o legatura cu teatrul, in cele 6 intalniri ale Scolii de vara de Actorie?

S. M. Chiar daca pentru spectActori ar parea ciudat, in teatru primul lucru pe care il inveti este sa fii adevarat, sa asculti, sa privesti, sa fii in moment.

  • Cum reusesti sa iti inveti cursantii, in timp atat de scurt, sa ajunga in acel punct? Cat reusesc sa invete la curs si cat trebuie sa exerseze apoi acasa? Ce fel de exercitii faceti?

S. M. Viata se traieste, teatrul se face, interactiunea se intampla. Avand in vedere ca toate intalnirile cursului sunt practice, iar materialul de lucru sunt oamenii,  cu mintea, corpul, amintirile, intamplarile lor, jocurile si tehnicile pe care le exerimenteaza in laboratorul de teatru ii obliga practic sa fie prezenti in moment cu toate simturile. Experienta fiecaruia difera, bineinteles, si tocmai de aceea nu exista un punct sau un nivel pe care mi-as putea propune sa il atinga. Procesul de “invatare” se intampla in timp real, cu teme de gandire si observare acasa. Experienta fiecaruia e foarte subiectiva si poate chiar intima. :)

  • Ce astepti de la cursantii tai? Ce-ai vrea sa stie cand incheie cursul?

S. M. Pe cursanti ii astept, nu am asteptari de la ei. Fiecare individ e un material de lucru aparte, ma stimuleaza. Astept sa ne provocam reciproc, iar la final sa fie niste spectatori cinstiti.

  • Cum alegi textele pe care lucrezi la curs? Ce autori iti plac?

S. M. Aleg texte cu miza ofertanta, conflict evident, care sa ii ajute pe cursanti sa isi antreneze capacitatea de a analiza si de a se explora pe sine in situatiile date. Sincer, prefer dramaturgia contemporana – e mai usor limbajul, mai usor de asumat si de raportat la situatiile din text, dar ne jucam si cu Cehov, Shakespeare, Moliere, Goldoni, Ibsen, etc…

De-a lungul timpului am selectat scene, monoloage, povestiri sau situatii din dramaturgia lui Neil Simon, John Patrick Shanley, Paula Vogel, Neil LaBute, Matei Visniec, Mihai Ignat, Alina Nelega, etc…

  • Ai lucrat cu cursantii vreuna dintre piesele in care ai jucat? 

S. M. Inevitabil. Au fost texte pe care le-am studiat in facultate, dar am propus si texte pe care le-am jucat pe scenele teatrelor. Mi-a fost teama initial sa nu plec cu prejudecati, sa nu ma fi contaminat cu propunerile regizorale anterioare, dar situatiile alese permit varii propuneri, asa ca am descoperit impreuna cu participantii la curs noi perspective asupra textelor.

DSCN4712

  • De ce avem nevoie sa ne jucam chiar si dupa ce crestem?

S. M. Ca sa crestem in continuare. :) Copilul invata, creste jucandu-se, iar cand se joaca are toate simturile activate, e ca un burete. De exemplu: invata ca focul frige, incercand sa bage mana in el, sau simtind caldura lui si atunci tine minte, prin experienta, ca focul arde. Deci a invatat experimentand.

Jocul, la varsta de adult, reactiveaza copilul si implicit trezeste simturile si permite sa fim “burete” din nou, dar cu un mare avantaj – avand discernamantul varstei adulte. :)

Am avut o cursanta, cu o varsta de peste 60 de ani, care a venit la cursul de Antrenamentul memoriei prin tehnici de teatru marturisind ca motivul pentru care s-a inscris este  teama de senilitate si Alzheimer. Avea si simtul umorului si al autoironiei, iar cand participa la jocuri nu se simtea nicio diferenta intre cursantii de 20 de ani si ea.

  • Cum faci sa iti pastrezi/ cultivi creativitatea si spontaneitatea fara sa devii haotic?

S. M. Organizat. :)) Cand crestem, invatam sa ne punem intrebari si sa ne raspundem la intrebari si implicit avem un scop orientat atunci cand punem la bataie creativitatea si imaginatia.


Newsletter

Aboneaza-te la newsletterul nostru pentru a primi pe email informatii despre cele mai noi ateliere si evenimente!